SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG
~selamat datang ~

29/08/09

KONSEP AMANAH SAHAM

Memahami konsep amanah saham

Oleh AZIZI IBRAHIM


KEJAYAAN Permodalan Nasional Berhad (PNB) menjual Amanah Saham Malaysia (ASM) sebanyak RM1 bilion dalam tempoh 1 jam 45 minit merupakan rekod baru penjualan unit saham amanah di Malaysia.
Kenapa perkara sebegini boleh berlaku sedangkan di Malaysia kini terdapat beratus-ratus dana saham amanah yang dipasarkan secara terbuka di pasaran.
Dalam tahun 2004, purata pulangan saham amanah di Malaysia adalah negatif dua peratus. Ini termasuk juga penurunan harga pokok atau pelaburan prinsipal ke atas pelaburan orang ramai.
Apakah itu saham amanah? Ia adalah sebuah skim pelaburan berkelompok dari pelaburan orang ramai menerusi satu dana amanah khusus yang diuruskan oleh pengurus dana profesional.
Tujuan utama saham amanah adalah untuk mengurangkan risiko pelaburan kerana kepelbagaian portfolio pelaburan.
Ia sepatutnya mendatangkan pulangan yang lebih baik sedikit daripada akaun simpanan biasa di bank-bank perdagangan. Selain daripada itu, menerusi pelaburan dana saham amanah, pelabur-pelabur biasa akan mendapat akses kepada pengurus-pengurus dana profesional.
Dua perkara asas ini tidak dapat dipenuhi oleh kebanyakan dana-dana saham amanah di Malaysia kecuali PNB. Saham amanah ASM contohnya, pelaburan pokok dijamin 100 peratus pulangan dividen tidak kurang dari enam sen (peratus) dan kecairan yang tinggi iaitu hari ini simpan, besok boleh dikeluarkan.
Tidak hairanlah kenapa dana ASM ini habis dalam tempoh kurang dua jam. Pelabur-pelabur khususnya bukan Bumiputera sudah tentu akan mengambil kesempatan ini lebih-lebih lagi tiada had pelaburan yang dikenakan oleh pihak PNB sekarang ini.
Jika skim ini dipasarkan ke seluruh dunia pun, pasti ia akan mendapat sambutan yang serupa. Bagi golongan Bumiputera perkara ini sukar terjadi kerana mereka mempunyai pilihan. Skim Amanah Saham Berhad contohnya memberi pulangan lebih tinggi daripada ASM.
Bagaimanapun industri saham amanah di Malaysia semakin berkembang. PNB sendiri pada hakikatnya berasa tergugat kerana penguasaan pasaran yang sedemikian lama dimonopoli olehnya ditandingi oleh syarikat-syarikat pengurus saham amanah yang lain. Ini adalah kerana syarikat-syarikat berkenaan mempunyai strategi pemasaran yang agresif dan baik.
Menerusi faktor pemasaran dan penekanan produk yang agresif, sekarang ini PNB menguasai hanya separuh daripada pasaran dana saham amanah di Malaysia.
Tidak hairanlah kenapa PNB begitu menekankan Minggu Saham Amanah yang diadakan pada setiap tahun, yang mana pada tahun ini berlangsung di Kuala Terengganu.
Bagaimanapun risiko terhadap PNB sendiri dengan mengeluarkan produkproduk saham amanah seperti ASM tidak kurang tinggi juga. Bagaimana sekiranya berlaku panik dalam bentuk “rush-in”?
Mampukah PNB membayar pelabur-pelabur yang ingin mengeluarkan pelaburan mereka yang berjumlah berbilion ringgit itu sekali gus?
Harus diingatkan bahawa PNB bukanlah sebuah bank. Kecairan yang dipegang oleh PNB bukan seperti bank manakala pelaburan yang dilakukan oleh PNB kebanyakannya adalah dalam bentuk jangkamasa panjang.
Bukankah perkara-perkara sebegini akan memberi kesan teruk kepada PNB. Sudah tiba masanya PNB melaksanakan tempoh “cooling-off” selama seminggu terhadap skim seperti ASM seperti mana yang dilakukan oleh kesemua syarikat pengurus dana yang lain.
Syarikat-syarikat saham amanah di Malaysia harus menjadikan PNB sebagai standard yang harus diteladani oleh mereka. Pada waktu ini mereka sibuk dengan penekan produk dan pemasaran produk-produk mereka. Mereka hanya tahu menyuruh orang ramai membeli tetapi mereka lupa mengajar mereka bila hendak jual.
Perkara-perkara sebegini banyak membantu menurunkan tahap keyakinan orang ramai terhadap saham amanah di Malaysia. Sudah sampai masanya satu standard sebagaimana yang dilakukan oleh PNB dilaksanakan juga oleh syarikat-syarikat pengurus dana yang lain di Malaysia.
Jika ini tidak berlaku, tahap permainan akan selalu memihak kepada PNB.
Dana-dana saham amanah di bawah PNB sebenarnya bertaraf dunia. ASB contohnya adalah antara yang terbaik jika tidak yang terbaik di dunia dalam saham amanah.
Golongan Bumiputera sebenarnya sangat bernasib baik kerana kerajaan menerusi PNB mampu menyediakan sebuah dana saham amanah yang sebegitu unik dan satu-satu di dunia yang dicemburui oleh semua pihak.
PNB sebenarnya mampu membawa nama Malaysia ke tahap yang sepatutnya ke peringkat global. Jadikan PNB sinonim dengan nama Merril Lynch, Templeton maupun AIG.

Tiada ulasan: