Untuk langah permulaan
1. Sign-up Gmail akaun..
2. Sign-in
3. Buka email...
4. Klik pada "menu bar" .. "Document"
5. Anda sudah berada dalam Google.Doc (GD)
6. Sebelah kiri.. ada <Create> untuk buat dokumen dan <upload> untuk muatnaik bahan2 dokumen...
7. Ada 6 bentuk dokumen yang boleh dibuat.. Document, Spreadsheet, Form, Slides, Table dan Draw
8. Cuba dulu Dokumen..
9. Paling mustahak.. klik <Share> sebab kita nak kongsi dengqan kawan2 kan..
10. Ubah setting daripada kita sorang saja boleh tengok.. klik <public>.. untuk mebolehkan rakan yang nak dikongsi itu sama2 boleh edit bahan tersebut.. "checked" bahagian anyone can edit..
11. Bila sudah. copy URL yang berwarna biru ke tempat yang orang boleh tengok. Contoh dalam FB.. atau blog dsb..
12. Kalau kita nak bagi orang tengok sahaja dalam FB tetapi kita beberapa orang boleh edit... masukkan email rakan semasa kita buat langkah <Share> tadi...
13. Kalau kita dan rakan-rakan yang kita Collaborate itu sedang mengadap skrin PC atau Laptop.. kita akan nampak satu demi satu peraktaan yang ditaip atau diedit.. sungguh menarik..
14. Selamat mencuba..
Sedia membantu kalau ada yang ingin lebih penjelasan..
Terima kasih..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan