SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG
~selamat datang ~

6/11/14

MEMANGKU TIME BASED HAKIKI

Memangku, Time Based, Hakiki..adalah berbeza...
1. Memangku;
Guru A telah mendapat DG44 (2006) KUP @Time Based. Pada 20.10. 2008; Guru Dilantik menjadi Guru Akademik Tingkatan 6 DG44 HAKIKI. Kemudian pada 1.Januari 2009, Guru A memohon kenaikan pangkat; pihak BSM menerimanya dan guru A diberikan DG48 (Memangku)
Sebab Memangku:
Guru A sebenarnya BELUM LAYAK terima DG48 kerana syarat untuk mendapat DG48 adalah 8 tahun di DG44. Jika dikira, Guru A hanya layak dilantik ke DG48 pada 2014 (Genap 8 Tahun DG44) iaitu dianggap MATANG DG44nya...namun guru A dilantik kerana ada kuota yang belum diisi di perjawatan DG48.

2. HAKIKI
Selepas 6 bulan di DG48(Memangku); Guru A layak dipertimbangkan untuk ke jawatan HAKIKI..JIKA!!!!...... tiada sesiapa lagi yang layak `potong line'... contohnya.. tiba-tiba datang satu cikgu dari negeri mana2 dan dah Time-Based@KUP DG48 selama lebih kurang sehari pegang KUP tadi, dan guru B ini minat pulak ngajar T6 dan dia ada mohon jawatan T6, makan Guru B tadi akan pegang HAKIKI... manakala Guru A tadi akan KEMBALI ke DG44 Hakiki.

Namun begitu, dalam banyak keadaan; kes ini tidak berlaku, yang berlaku adalah Guru A, akan disahkan ke DG48 HAKIKI melalui tarikh semasa atau tarikh yang sama semasa mula memangku.

Guru B boleh `potong line' dan BSM akan luluskan... dan menjadi pilihan terbaik pihak BSM sebenarnya... KENAPA...

I) Dengan melantik Guru A, akan menyebabkan KPM berbelanja besar kerna memberikan emolumen@gaji +elaun yang besar buat guru A tadi.

2) Dengan melantik guru B, KPM hanya memberikan surat dengan perkataan HAKIKI saja..... kan jimat banyak tuuuuu



Pemangkuan jawatan ada 2 jenis, satu memangku utk post cemerlang (guru cemerlang etc) dan memangku bagi jawatan hakiki. Tujuan memangku seperti dijelaskan oleh BPSM ialah utk menilai kompentesi dan kesediaan pegawai menerima tangungjawab dan tugas pada post tersebut. Jika dlm tempoh pemangkuan pegawai tersebut menarik diri atau gagal menunujukkan prestasi kerja yang kompeten pemangkuan jawatan blh dipindahkan kpd pegawai lain. Oleh sebab itu, tiada lantikan terus utk jawatan hakiki w/pun jawatan pengarah JPN. begitu juga jawatan pegawai cemerlang. Maklumat ini blh dibaca di bahagian soalan lazim portal BPSM. maklumat ini saya dapati di bahagian soalan lazim BPSM bukan serkap jarang atau memandai-mandai. Untuk jawatan hakiki tidak perlu tempoh matang! Walaupun baru 1 tahun dilantik ke post semasa macam laluan di JPN

Tiada ulasan: